vrijdag 18 mei 2012

HOW TO: lekker slapen


Slapen. Het lijkt de gewoonste zaak van de wereld. Iedereen heeft slaap nodig, elke dag weer. En iedereen is wel eens moe, dus slaap je vanzelf wel, toch? Maar wat als je niet kan slapen? Hier tips en trucs voor een goede nachtrust!







Pas slapen wanneer je moe bent:
Ga pas slapen wanneer je moe begint te worden. Het klinkt heel logisch maar dat is het eigenlijk niet. Ik probeer namelijk heel vaak op tijd naar bed te gaan. Lukt niet vaak maar als het lukt kan ik vaak ook niet slapen. Je kan in je hoofd wel bedenken dat je om half 10 gaat slapen, maar als je lichaam dan nog niet moe is gaat dat hem niet worden.

Goed matras:
Zorgt dat je een goed matras hebt. Zonder goed matras kan je nooit super lekker slapen, want je ligt niet lekker. Je krijgt last van je rug en dan kan je de nacht daarna natuurlijk ook niet lekker slapen. Zorg ook voor een goed kussen, want met een slecht kussen krijg je heel erg snel last van je nek. En als er iets vervelend is, is het last van je nek hebben. Zorgt dus voor goed 'gereedschap' om lekker te kunnen slapen.

'Optijd' sporten:
Sporten is een goede uitlaatklep om even nergens aan te denken, en natuurlijk om even lekker je energie kwijt te raken. Je wordt dus lekker moe, maar... Doe dit niet te dicht bij de tijd dat je van plan bent te gaan slapen. Als je namelijk aan het sporten bent gaat je hartslag omhoog. Je kunt dus niet een uur voordat je gaat slapen intensief gaan sporten want dan is je lichaam nog veel te 'druk'. Maximaal 4 uur voordat je gaat slapen is een goede tijd om te gaan sporten, en daarvoor natuurlijk.


Geen TV kijken:
Kijk geen TV net voordat je wil gaan slapen. Je komt altijd in de verleiding om dat leuke programma af te kijken, en dan slaap je veel te kort en wordt je moe wakker. Kan je de knop nou niet omzetten (in je hoofd, maar leuke woordgrap al zeg ik het zelf ;p )  om de TV niet aan te zetten 's avonds? De enige oplossing is om je TV uit je kamer te halen. Trouwens, als je TV kijkt voor het slapen gaan wordt je ook heel onrustig van al die drukke beelden, dus je slaperigheid gaat weg. Nog een reden om geen TV te kijken voordat je gaat slapen. ( Op je kamer, in je woonkamer kan het natuurlijk wel gewoon 's avonds.)

Vast ritme:
Probeer een vast ritme aan te houden voor de tijden dat je gaat slapen en dat wanneer je weer wakker wordt. Natuurlijk hoef je in het weekend niet 7 uur je bed uit omdat dat je ritme doordeweeks is.. Maar probeer niet in een keer heel erg extreem laat op bed te gaan. Dus 7 uur 's morgens ;) Het duurt namelijk heel erg lang voordat je weer in je oude ritme komt.

Kruidenthee:
Het is niet goed om met een volle maag te gaan slapen. Het is ook niet goed om met een lege maag te gaan slapen. Om een goede balans daartussen te vinden kun je voordat je gaat slapen een kopje kruidenthee nemen, met bijvoorbeeld rustgevende ingredi├źnten. (Bijv: kamille, hop, lavendel, ginseng.) Zo wordt je lichaam op een natuurlijke manier gestimuleerd om op de slaapstand te gaan. Let op: in 'gewone' thee kan cafe├»ne zitten.


Geen koffie: 
Waarschijnlijk heb je dit echt al zooo vaak gehoord, maar hierbij nog een keer. Geen koffie drinken voordat je gaat slapen! Het is natuurlijk die verleiding: Kopje koffie, ANTM, lekker koekje of een heerlijke muffin erbij. Ik geef toe, ik doe het zelf ook wel eens. Maar toch dit is not done. Ook roken en alcohol drinken is niet zo handig voordat je gaat slapen. En ik zeg altijd maar zo: met kruidenthee kan je het ook heel gezellig hebben!

Warm bad:
Een lekker warm bad een half uurtje voordat je gaat slapen. Voeg wat ontspannende olie toe door het water  en je denkt niet meer aan dat werkstuk dat af moet of die presentatie die je op je werk moet houden. Gewoon even relaxen. Ogen dicht en genieten. Heb je geen bad? Een ontspannende douchegel en de douche lekker warm zetten helpt ook!

















Blokje om:
Als je in de kou naar buiten gaat en je komt weer binnen wil je meteen weer lekker je bed in duiken, tenminste dat heb ik. Koude neus, roze wangen. Even de frisse lucht ingeademd. Doe dit ook net voordat je gaat slapen. Zo ben je moe en voldaan van je 'wandeling', door je wijk of in het park  en je kunt zo je lekker warme bedje induiken.



TIP DER TIPS:  Zorg dat je alles al gedaan hebt wat je moest doen voor die avond. Tas ingepakt. Uitwerkingen uitgeprint. Zo kun je relaxt beginnen om je slaapstand aan te zetten.

Dit waren dus een paar tips voor een goede nachtrust, dus ook meteen voor een stralende huid. Want als je niet genoeg nachtrust heb kan je nog zulke dure producten gebruiken om je weer een beetje levendig voor te doen. Slapen is het allerbelangrijkste en onbetaalbaar!

Heb jij wel eens slapeloze nachten?

2 opmerkingen:

  1. Goed artikel! Als ik slecht heb geslapen weet ik gelijk waar het aan heeft gelegen: teveel stroom op mijn kamer. Daar kan ik namelijk niet goed van slapen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. daar heb ik ook wel eens wat van gehoord! Mijn vader kan dat voelen zegmaar.. en inderdaad als je in de straling ligt kan je niet lekker slapen!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!